11 آوریل 2023 - یک مطالعه ی آینده نگر کنترل دار نشان داد که در میان بزرگسالان مبتلا به دیابت بدون سابقه نارسایی قلبی (HF)، مصرف یک داروی ضد التهابی غیراستروئیدی-(NSAID) حتی برای تنها یک ماه - به شدت خطر اولین بستری شدن به دلیل HF را افزایش می دهد.

نتایج نشان می‌دهد که این خطر ممکن است برای برخی از زیرگروه‌های خاص از جمله افراد مسن، بیماران دیابتی بدون کنترل ‌کافی بیماری، کسانی که برای اولین بار NSAID برای آنها تجویز شده است، و بیمارانی که هم ‌اکنون هم از مهارکننده‌های سیستم رنین آنژیوتانسین (RASi) و هم از یک داروی دیورتیک(ادرار آور) استفاده می‌کنند، بیشتر باشد.

دکتر اندرس هولت، نویسنده ی اصلی این مقاله از بیمارستان دانشگاه کپنهاگ و بیمارستانHerlev-Gentofte در هلروپ، دانمارک، گفت: چنین بیمارانی با اندیکاسیون قطعی برایNSAID ها، به طور بالقوه می توانند کسانی باشند که از پیگیری دقیق تر، کاهش دوز یا سایر استراتژی های کاهش خطر نارسایی قلبی سود بیشتری می برند.

این مقاله در 10 آوریل در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد. دکتر هولت نتایج مقدماتی این مطالعه را در کنگره انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) 2022 ارائه کرده بود.

گزارش منتشر شده اشاره می کند که بستری شدن در بیمارستان با نارسایی قلبی مرتبط باNSAID ها، اغلب به علائم ناشی از اضافه بار موقت مایعات، اغلب بدون بدتر شدن عملکرد قلبی، که از اثرات کلیوی این داروها نشات می گیرد، نسبت داده می شود.

دکتر هولت، گفت: می‌توان تصور کرد که چنین حوادث ناشی از نارسایی قلبیممکن است در مقایسه با سایر اشکال نارسایی قلبی کمتر شدید باشد و حتی با نتایج بهتری همراه باشد، اما تحلیل کنونی اشاره‌ای بر خلاف آن دارد. مرگ و میر 5 ساله برای بیماران مبتلا به HF مرتبط باNSAID ها و بیماران مبتلا به سایر اشکال HF مشابه بود، که می تواند نشان دهد که "نارسایی قلبی مرتبط باNSAID ها با چیزی بیشتر از اضافه بار گذرای مایع ارتباط دارد."

دکتر هولت گفت: این داروها ممکن است HF را از طریق اثرات مستقیم بر قلب توسط هر یک از چندین مکانیسم پیشنهادی، از جمله "القای آریتمی و فیبروز قلب، انقباض عروق، التهاب تحت بالینی، و افزایش فشار خون" افزایش دهند.

البته مطالعه ی حاضر تعیین نمی کند که نارسایی قلبی مرتبط با NSAIDها ناشی از اضافه بار گذرای مایعات است یا اثرات مستقیم قلبی، اما "به احتمال زیاد هر دو" در آن دخیل هستند.

دکتر حسن خان، از مرکز مراقبتهای سلامت نورتون، در لوئیزویل، کنتاکی، و پرفسور استور ک. کونوتسور، استاد دانشگاه لستر در بریتانیا، در سرمقاله ی همراه با این مقاله نوشته اند که با توجه به تأثیرات مختلف داروها بر خطر قلبی عروقی از نظر بالینی، این تجزیه و تحلیل به دلیل برخی محدودیت‌ها، نمی‌تواند به طور قابل اعتماد بررسی کند که آیا ترویج HF یک اثر از کلاس دارویی NSAIDها است یا خیر، همچنین این مطالعه قادر به تعیین اثر دوز-پاسخ بر خطر HF نبود.

آنها نوشتند: با این حال، "با توجه به رابطه ی ثابت شده بین استفاده ازNSAID ها و افزایش HF، این یافته ها غیرمنتظره نیستند زیرا دیابت نوع 2 نیز یک عامل خطر اصلی برای HF است."اما ممکن است "ارائه ی توصیه های راهنما بر اساس یک مطالعه ی مشاهده ای منفرد" زود باشد. شواهد کارآزمایی بالینی قوی بیشتری برای تکرار این نتایج و بررسی رابطه ی نوع و دوزNSAID ها با خطر HF مورد نیاز است. با این حال، باید متوجه بود که استفاده کوتاه مدت یا طولانی مدت ازNSAID ها ممکن است برای سلامت قلب و عروق مضر باشد. "

این تجزیه و تحلیل بر روی داده های 23308 بیمار از سراسر دانمارک با تشخیص دیابت نوع 2 و بدون سابقه HF که برای اولین بار بستری شدن در بیمارستان به دلیل HF را تجربه کرده بودند، انجام شد. میانگین سنی آنها 76 سال و 39 درصد زن بودند.این افراد به عنوان کنترل خود عمل کردند. قرار گرفتن آنها در معرضNSAID ها در دو دوره 28 روزه یکی قبل از رویداد HF، و یکی بلافاصله بعد از آن(تا 56 روز)، به ترتیب به عنوان دوره ی آزمایش و کنترل مقایسه شدند.

در این گزارش آمده است: قرار گرفتن در معرضNSAID ها بر اساس دریافت نسخه برای سلکوکسیب، دیکلوفناک، ایبوپروفن یا ناپروکسن تعریف شده است، "زیرا اینها NSAIDهایی هستند که عمدتا در دانمارک استفاده می شوند.

نسبت شانس (OR) برای بستری شدن در بیمارستان به دلیل HF مرتبط با قرار گرفتن در معرضNSAID ها در 28 روز قبل از رویداد، عبارت بودند از:

· به طور کلی 1.43

· برای یکNSAID تجویز شده در کنارRASi و دیورتیک ها برابر با 1.41

· برای بیماران با هموگلوبینA1c بالا، برابر با 1.68

· برای بیماران 80 ساله و مسن تر برابر با 1.78

· برای افرادی که از قبل از NSAIDها استفاده می کردند برابر با 2.71 بود.

دکتر هولت مشاهده کرد که استفاده از NSAIDها و دیابت هر کدام با افزایش خطر ابتلا به HF مرتبط هستند. با این حال این داروها برای 16 درصد از بیماران در مطالعه تجویز شده بود.

او گفت: یکی از یافته‌های شگفت ‌انگیزتر، برای من، استفاده ی قابل‌توجه از داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی تجویز شده توسط جمعیتی از بیماران مبتلا به دیابت بود، که به خوبی اثبات شده است که در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری قلبی عروقی هستند.این گروه از بیماران در حال رشد هستند، بنابراین تاکید بر ارتباط احتمالی بین استفاده کوتاه مدت از NSAIDها و نارسایی قلبی احتمالا به موقع و شاید مورد نیاز است.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/990642#vp_1